Utrecht
Bron

Voor de komst van de spoorwegen ging het vervoer van handelswaar vooral per schip. Goederen voor de markten werden bijvoorbeeld aangevoerd met beurtschepen. De belangrijke route voor handelswaar liep van Amsterdam naar Keulen via Utrecht. Schepen voeren over de Vecht, kwamen dan bij Utrecht in de Weerdsluis en gingen via de Oudegracht en via de Catharijnesingel naar de Vaartsche Rijn, door naar de Lek. Deze route staat bekend als de Keulse vaart. Rond de Weerdsluis en de Catharijnesingel verrezen daarom tal van pakhuizen en werkplaatsen.

Op deze gravure is de stadsbuitengracht bij de Nieuwe Kade te zien. Op de Nieuwe Kade staat een stadskraan naast een nieuwe waag. De kraan is gebouwd in 1837, toen de stadskraan bij de Stadhuisbrug bezweek. De waag was in gebruik tot 1866, toen de heffing van stedelijke invoerbelastingen werd gestaakt. In het midden, op de achtergrond, zie je de Weerdbarrière met de Zandbrug en de Domtoren.

Gerelateerde thema's

Markten in Utrecht

Beschikbare tools

Overzicht van bron(nen) op de kaart

Alle bronnen